PLAN PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ W SZKOLE PODSTAWOWEJ WE WRZEŚNICY
W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
Cel główny działalności biblioteki:
Przygotowanie ucznia do kształcenia i samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.
Cele szczegółowe:
- Przygotowanie uczniów do samodzielnego wyszukiwania informacji i korzystania z nich.
- Kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego oraz aktywnego odbioru dóbr kultury.
- Inspirowanie uczniów do rozwijania zainteresowań czytelniczych.
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz pomoc we wzbogacaniu warsztatu pracy kadry pedagogicznej szkoły.
- Kultywowanie tradycji narodowej kraju, regionu, gminy, szkoły i biblioteki, wprowadzanie treści patriotycznych.
- Przygotowanie/inspirowanie uczniów do korzystania z nowoczesnej technologii informacyjnej.
- Realizowanie współpracy z Biblioteką Publiczną Gminy Sławno.
RZYGOTOWYWANIE UCZNIÓW DO SAMODZIELNEGO WYSZUKIWANIA INFORMACJI I KORZYSTANIA Z NICH
- Rozwój edukacji i kultury czytelniczej poprzez doradztwo w wyborach czytelniczych, indywidualne porady i rozmowy.
- Realizowanie edukacji czytelniczej uczniów we współpracy z nauczycielami i biblioteką gminną.
- Wdrażanie do pracy z książką i innymi dokumentami informacyjnymi, pomoc w wyszukiwaniu materiałów źródłowych na określony temat.
- Działalność informacyjna czytelni – porady biblioteczne.
- Sukcesywne wzbogacanie księgozbioru pod kątem rozbudowy warsztatu informacyjno – bibliograficznego.
UCZENIE UCZNIÓW AKTYWNEGO ODBIORU DÓBR KULTURY
- Propagowanie książek i piśmiennictwa.
- przygotowanie, we współpracy z wychowawcą klasy I, uroczystości pasowania na czytelników uczniów klasy pierwszej,
- informowanie o nowościach, o zbiorach innych bibliotek,
- tworzenie i uaktualnienie wspólnie z uczniami gazetki w korytarzu szkolnym „Biblioteka”.
- Wzbogacenie literatury popularnonaukowej, zakupy książek.
- Udostępnianie pomieszczenia czytelni na różne formy prezentacji: wystawy prac uczniów, galerie.
- Współpraca z biblioteką publiczną: korzystanie z księgozbioru, oferty imprez czytelniczych, spotkań autorskich zajęć edukacyjnych, korzystanie ze zbiorów multimedialnych.
INSPIROWANIE UCZNIÓW DO ROZWIJANIA ZAINTERESOWAŃ
- Współpraca z wychowawcami klas w poznaniu uczniów i ich preferencji czytelniczych – rozmowy z nauczycielami i uczniami na temat zainteresowań czytelniczych dzieci, na temat czytanych książek, analiza informacji zwrotnych po zajęciach z edukacji czytelniczej i medialnej.
- Sukcesywne powiększanie księgozbioru z uwzględnieniem potrzeb zgłaszanych przez uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Systematyczne tworzenie i uzupełnianie działu książek dla dzieci przy współpracy z nauczycielami.
- Realizowanie programów: Narodowe Czytanie, Cała Polska Czyta Dzieciom.
- Informowanie o konkursach organizowanych w szkole i poza szkołą, w tym w bibliotece gminnej, bibliotece miejskiej w Sławnie i SDK.
- Zachęcanie uczniów do korzystania ze zbiorów biblioteki.
- pomoc w doborze literatury, porady bezpośrednie,
- udostępnianie miejsca w kąciku czytelniczym – zachęcanie do korzystania z czasopism,
- udostępnianie zbiorów multimedialnych,
- udostępnianie uczniom miejsca w czytelni do odrabiania zadań domowych.
KULTYWOWANIE TRADYCJI NARODOWEJ KRAJU, REGIONU, GMINY, SZKOŁY
- Gromadzenie materiałów na temat symboli narodowych, świąt państwowych, polskich obrzędów i zwyczajów.
- Gromadzenie materiałów na temat gminy Sławno i regionu, inspirowanie zainteresowania uczniów historią, kulturą i zabytkami Pomorza Środkowego.
PODNOSZENIE KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH ORAZ POMOC WE WZBOGACANIU WARSZTATU PRACY INNYCH NAUCZYCIELI
- Udział w różnych formach doskonalenia.
- korzystanie z oferty konferencji metodycznych, kursów i warsztatów proponowanej przez CEN,
- współpraca z nauczycielami bibliotekarzami z innych szkół,
- samokształcenie poprzez czytanie fachowej literatury i czasopism bibliotekarskich,
- uczestnictwo w szkoleniowych radach pedagogicznych.
- Wzbogacanie warsztatu pracy poprzez tworzenie pomocy dydaktycznych: scenariuszy zajęć, konspektów, plansz, materiałów graficznych.
- Wspomaganie nauczycieli w procesie dydaktyczno – wychowawczym poprzez przygotowywanie zestawów materiałów na lekcję, gromadzenie i udostępnianie materiałów opracowanych przez innych nauczycieli, wyszukiwanie i kserowanie potrzebnych artykułów na lekcje.
- Uczestnictwo w pracy zespołów nauczycieli klas I – III, IV-VIII.
PRACE BIBLIOTECZNO – TECHNICZNE
- Opracowanie rocznego planu pracy biblioteki szkolnej, prowadzenie dziennika.
- Opracowanie harmonogramu zajęć biblioteki – czas pracy.
- Aktualizacja kart czytelniczych uczniów i nauczycieli.
- Prowadzenie ewidencji wypożyczeni książek, czasopism, zbiorów audiowizualnych, księgozbioru podręcznego.
- Prowadzenie dokumentacji wpływów, ubytków.
- Gromadzenie, opracowanie i selekcja zbiorów.
- Konserwacja księgozbioru.
- Opracowanie rocznego sprawozdania z pracy biblioteki szkolnej.
- Wybór i zakup książek.