Gomoku (jap. 五目 – 5 punktów) to gra wymyślona w Japonii w VII wieku p.n.e.. W Europie równolegle powstała bardzo zbliżona gra pod nazwą „kółko i krzyżyk na nieograniczonej planszy”.
Zagraj w „gomoku”
Pobierz i zagraj w „kółko i krzyżyk”
Zasady
Gomoku toczy się na planszy do go zwanej goban, o rozmiarach 19×19. Niekiedy używane są mniejsze plansze (np. 15×15). Gracze kładą na planszy na przemian po jednym swoim pionie (jeden z graczy używa pionów czarnych, drugi białych). Zaczyna grający czarnymi.
W najprostszej wersji celem każdego z graczy jest ułożenie nieprzerwanego łańcucha pięciu pionów własnego koloru (w poziomie, pionie lub po przekątnej). Niestety, w tej wersji gry istnieje strategia wygrywająca dla rozpoczynającego, to znaczy, że wykonując odpowiednie ruchy zawsze może wygrać. Dlatego w praktyce turniejowej modyfikuje się zasady wykonywania kilku pierwszych ruchów.
Pro gomoku
W wersji pro gomoku dodane są następujące reguły:
- Grający czarnymi ma obowiązek wykonać pierwszy ruch w środku planszy.
- Grający czarnymi ma obowiązek wykonać drugi swój ruch poza obrębem kwadratu 5×5 przecięć (pól) umieszczonego w środku planszy.
Niektórzy uważają, iż pro gomoku wciąż nie jest wystarczająco sprawiedliwe, co prowadzi do bardziej skomplikowanych zbiorów zasad. W ten sposób powstała na przykład gra renju.
Swap gomoku
Kolejną odmianą próbującą wyrównać szanse graczy jest swap gomoku. Tutaj pierwszy gracz stawia trzy kamienie: 2 czarne i 1 biały, natomiast drugi graczy wybiera czy w zaistniałej sytuacji gra pionami białymi czy czarnymi. Wymusza to na pierwszym graczu inicjowanie takiej sytuacji na planszy, która wyda mu się jak najsprawiedliwsza dla pionów białych i czarnych.